martes, 4 de diciembre de 2012

50 PROGRAMES / 50 TEMES

A Bad Music estem de celebració. Commemorem els nostres 50 primers programes amb una emissió i una llista ben especials. Ah, i amb una festa, avui, al club Jazz Man (més informació aquí)

Foto: http://towerofmeaning.blogspot.com.es/

Sembla mentida, però a poc a poc hem arribat al número 50 de Bad Music Jazz. Qui ho havia de dir, oi? Doncs sí, després de passar per Ràdio L'Hospitalet, per la plataforma Ivoox i, des del passat més de setembre, pels micròfons d'Scanner FM, els que fem aquest humil espai de ràdio podem presumir d'haver enregistrat més de 50 hores de programació, amb centenars de cançons, desenes d'exclusives i, sobretot, més d'una cinquantena de convidats, cada un d'ells amb la seva mùsica, la seva història, el seu particular univers... Des d'aquí no podem fer altra cosa que recordar-nos de la gent de Bad Music, del Joan Ventosa, el José Luis Martín, la Paula Castro, la Mónica Fernández i el Manolo López Poy, els quals no només no ens van engegar quan els vam proposar de posar en marxa aquesta enderga, sinó que s'hi han deixat la pell perquè podem fer-la. A ells el nostre més sentit agraïment. I també als tècnics —el José Manuel Abadías, el David Camilleri i els propis José Luis i Mónica—, a la gent de Scanner FM —el Carlos Medina, el Bruno Sokolowicz, Jordi Herrero, el David i, en general, l'equip de la casa—, als músics i als seus representants, ja que sense ells no hi haria res de tot això, i a tu, que ens escoltes cada setmana. 
Foto: http://www.sashafrerejones.com/
I per cel·lebrar aquesta bona nova, hem convidat a músics, periodistes, programadors, etc que han passat pels nostres micròfons perquè treguin el melòman que porten a dins i ens proposin un tema musical especial per a ells, i entre tots fagin una llista de reproducció també molt especial.
A continuació podreu gaudir d'aquesta primera part de la llista "50 programes - 50 temes" confeccionada por totes les persones que d'alguna manera ens han ajudat a tirar endavant aquesta aventura radiofònica. ¡Moltes gràcies a tots!
També podreu conèixer de primera mà per què han escollit el seu tema. L'ordre és completament aleatori.

Text: Olga Àbalos i Martí Farré.

LLISTA DE REPRODUCCIÓ BMJ 50T-50P (1a part). Inclou les peces següents:


1.- CARLOS FALANGA (bateria):
-"Stella by Starlight", al disc de Miles Davis The Complet Concerte 1964 (Columbia, 1992)
«Elijo "Stella by Starlight", la version del disco The Complete concert 1964, de Miles Davis, porque hay un momento (mín 1:50) que Miles toca un par de notas y se escucha del publico un grito que me pone la piel de gallina. Dicen algunos que el que grita es Dizzy Gillespie. Quien sabe...»

2.- ALBERT CIRERA (saxofonista, tenora i violinista): 
-"Block and Docs", al disc  de Bill McHenry Graphic (Fresh Sound New Talent,1999)
«El tema es preciós, com desenvolupen els solos. El solo del Bill el vaig transcriure per a una classe de l'Agustí i vaig descobrir que no calia fer cortxeres per fer "jazz". També l'he escollit sobretot per el crit que fa el Bill a mig solo seu: és algo més que música, és un viatge...m'encanta.»

3.- PACHI TAPIZ (crític, director de Tomajazz.com): 
-"Composition 40B" del disc d'Anthony Braxton Quartet (Dortmund) 1976 (hat ART, 1991). 
«Está dedicada a Lou Donaldson y es una conjunción magnífica de su lenguaje propio con la inmediatez del hard-bop pasado por su tamiz. Podrían haber sido también algunas de sus versiones con su cuarteto de standards o la bestial versión de "Be Bop" de su Charlie Parker Project, pero me quedo con este temazo de mister Braxton.»

4.- AGUSTÍ MARTÍNEZ (saxofonista i clarinetista): 
-"Out of Nowhere", de Charlie Parker (s) , Miles Davis (tp), Duke Jordan (p), Tommy Potter (cb), i Max Roach (bat), enregistrada el 4 de novembre de 1947.
«Hi ha molts tracks d'aquest tema i aquest és que el que més m'agrada i el que té sentit per mi. Aquí va començar tot [per mi], cap a l'any 1976, un autèntic trasbals per els sentits en un moment (16 anys) que estàvem tan orfes de cultura. Més tard, escoltant l'original, vaig entendre la frase aquella de "no és el que es toca sinó com es toca "».

5.- DAVID MENGUAL (músic, contrabaixista, pianista): 
-"Black Market", del disc de Weather Report homònim (Columbia, 1976)
«Black Market" de Weather Report. El primer cop que vaig escoltar aquest disc vaig alucinar molt amb el só del grup, la música i sobretot , amb el Jaco!"

6.- JOAN CORTÈS (fotògraf):
-"Chloe and the Pirates", del disc de Soft Machine Six (CBS, 1973)
«Motiu: Per la senzilla raó que després de 40 anys encara em segueix pessigant, em segueix transportant. De fet tot el disc és una doble joia.»


7.- VICTOR CORREA (trombonista): 
-"You Made Me Feel So Young", del disc de Frank Sinatra i Count Basie Sinatra at The Sands (Reprise, 1966).
"Escojo en realidad un disco y no un tema en concreto: At The Sands Frank Sinatra Count Basie. Fue un disco que me rescató cuando llegué a Barcelona. Lo estaba pasando fatal. Y uno de los temas de ese disco, "You Made Me Feel So Young" se convirtió en "nuestra canción" mía y de  mi expareja. Fué un disco que me rejuveneció".

8.- AUGUST COROMINAS (un dels tres socis del club Robadors 23, al Raval barceloní):
-"Everything Happens To Me", cantanda per Nat King Cole. 
«La lletra es superdepriment però tractada amb un humor exquisit i finíssim i tracta sobre aquells enamoraments difícils que tots, tard o aviat, hem tingut i ens han fet ballar el cap:

I make a date for golf
You can bet you life it rains
I try to give a party
And the guy upstairs complains
I guess I'll go thru life
Just catchin' colds and missin' trains
Ev'rything happens to me.
(...)

I've telegraphed and called
I sent an air mail specialtoo
You answer was goodbye
And there was even postage due
I fell in love just once
And then it had to be with you
Ev'rything happens to me".»

8.- ARECIO SMITH (teclista):
-"Sookie Sookie", de Grant Green (escolteu per què al programa número 49, aquí)

9.- JACK TORRANCE (crític musical):
-"Gran Bazaar", de Guana Padano (escolteu per què al programa número 49, aquí)

10.- BERNAT FONT (pianista)
-"On The Sunny Side Of The Street", intepretada per James Booker al disc New Orleans Piano Wizard: Live! (Rounder, 1977).
«L'escullo perquè és per a mi un model de perfecte eclecticisme i d'amalgamar tradició i un estil molt personal, igual que passa amb Peterson. És un enregistrament en directe, un piano sol (amb una sorpresa vocal al final) i, tot i la senzillesa de l'arranjament, té un groove i una força incomparables. Posada a volum suficient quan els ànims musicals baixen... et reconcilia amb l'instrument a l'instant.»

11.- JUAN DE DIEGO (trompetista)
-"Love for Sale",  interpretada pel sextet de Miles Davis al disc Circle in the Round (Columbia, 1979).
«Tenint en compte que la meva infantesa i que per "culpa" del meu germà la vaig passar escoltant jazz, també rock sinfónic i coses així, peró sobre tot jazz, escullo el tema "Love For Sale", a càrrec del grandiós sextet d'en Miles (Coltrane, "Cannonball", Evans, Chambers i Cobb).
Sempre que el torno a posar m'evoca aquells instints (més que olors o colors, son sensacions) que sense tenir ni punyetera idea de música alguna cosa em passava per a dins. La peça comença amb uns acords d'Evans i després entra la resta del trío i... oh Miles! harmonia en ristre, ens ensenya com tocar una melodía d'una altra manera. La hòstía, ¡oye! Després, els monstres del grup van fent un solos memorables.
Me'n recordo que a les notes de l'LP doble Circle in the Round, el cronista deia que era evident que Cannonball estava enamorat (i jo m'ho creia) i que en canvi Trane es perdia en els canvis (ja!).»

12.- ENRIQUE TURPIN (crític musical a Cuadernos de Jazz)
-"Tinkle Tinkle", de Thelonious Monk, i "Gee baby ain't I good to you", de Stanley Turrentine and the 3 Sounds (escolteu per què al programa número 50, aquí)

13.- PABLO SELNIK (flautista i cantant)
-"Kill Your Mather, Rape Your Dog", del disc de Dying Fetus Killing On Andrenaline (Morbid Records, 1998).
«A banda de ser un dels meus grups preferits a l'adolescència, i d'haver escoltat els seus discos tant com els de coltrane, aquest tema en concret és el primer que vam versionar amb un dels meus projectes que més m'estimo, el duet amb en marco mezquida. Vam transcriure el tema i hi hem tocat molt i molt a sobre. De fet, en uns quants bolos el vam arribar a fer en directe, tant tocant a sobre el CD com fent la versió nosaltres sols. Espero que us agradi!»

14.- ROGER ROCA (periodista musical, crític a El Periódico de Catalunya i director del programa de TVC Sputnik)
-"Beauty is a Rare Thing", del dis d'Ornette Coleman Quintet This is Our Music (Atlantic, 1961) (escolteu per què al programa número 50, aquí).

15.- MARCEL·LÍ BAYER (saxofonista)
-"Days That Used To Be", del disc de  Neil Young Ragged Glory (Reprise, 1990).
«És un dels meus discs preferits, durant molt temps només podia escoltar això (fa més de deu anys, hehe), en especial arran d'un documental que van fer d'ells i que em va deixar profundament impactat quan em decidia a ser músic.»

16.- ALFRED ARTIGAS (guitarrista) 
-"Longina", de María Teresa Vera.
«Em molen les veuetes que es fan l'un a l'altre, l'arranjament... i em fa pensar en la part maca de Cuba."

17.- PERE PONS (periodista musical, director del programa "L'home del jazz", a Ràdio 4, i programador de la sala Jamboree) 
-"Como baila Marieta", de Faustino Oramas "El Guayabero"
"Escullo aquesta cançó perquè la improvisació en el cant tot fent dècimes del segle XVIII demostra que el jazz vocal ja existia en l'època del barroc caribeny."

18.- CHEMA GARCÍA MARTÍNEZ (crític musical a El País i Cuadernos de Jazz)
-"For All We Know", del disc de títom homònim de Bluesiana Triangle (Windham Hill Records, 1990).
"Esta canción me devuelve a mi estado de ánimo preferido, la melancolía. El disco es horrible, pero nos permite escuchar a Art Blakey cantando, lo que es toda una experiencia."

19.- FERRAN ESTEVE (traductor i periodista musical, col·labora a BBC3 i al programa de ràdio El Club de Jazz)
-"Question and Answer", del disc de títol homònim de Pat Metheny (Geffen, 1990).
«La sessió del quartet del Metheny / Roy Haynes al Palau de la Música el 1993 va ser el primer concert internacional que vaig veure, i van tocar el tema "Question and Answer"... Amb el temps, he acabat entrevistant a 3 dels 4 músics que van tocar aquella nit... I només em queda el McBride.»

20.- CELESTE ALÍAS (cantant)
-"I Get Along Without You Very Well", interpretat per Nina Simone al disc Nina Simome and Piano (RCA, 1969) (escolteu per què al programa número 50).

21.- DAVID PASTOR (trompetista)
"Right Now!", de Charles Tolliver (escolteu per què al programa 50 i, ATENCIÓ!, una versió en primícia d'aquet tema del proper disc de David Pastor. Aquí).

22.- FERRAN AMADO (periodista musical a Enderrock, ideòleg del projecte Blackcelona):
-"My Funny Valentine", interpretada per Chet Baker
«La veritat és que el que proposeu és molt difícil perque hi ha moltes cançons que han marcat la meva vida, però posiblement hi ha una que és més especial que les altres i aquesta és "My Funny Valentine" de Chet Baker.
Destaco tota la seva obra perquè va ser un dels primer trompetistes que vaig escoltar a casa quan era petit, quan el meu pare (trompetista professional i ja retirat) ens posaba els discos de jazz els diumenges al matí i em va marcar molt... D'aqui la meva passió pels instruments de vent i pel so de la trompeta... I per tot en general, pel que va representar per mi, per ser una icona del jazz, per tenir una vida molt dura, per la seva sensibilitat musical, per la seva elegància, per la seva dolça amargura, perqué sí i per ser un dels que em va fer descobrir el jazz i pel que ha representat pel món de la música popular.» 

23.- JOSEP MESTRES (director del festival Atacdejazz, a Tàrrega, i President de l'Associació de Festivals de Jazz de Catalunya - AFEJAZZ).
-"In France They Kiss On Main Street", del disc de Joni Mitchell Shadows and Light (Asylum, 1980).
«El meu tema és "In France They Kiss On Main Street ", de Joni Mitchell, especialment la versió en directe a Shadows and Light. Per què? Primer perquè a mi m’agradaria viure a qualsevol cançó de la Joni Mitchell. I també perquè aquest disc encara m’agrada com la primera vegada que vaig escoltar-lo.»

24.- ROSA GALBANY (agent a Galbany Produccions):
-"Get Ready", del disc de títol homònim de Rare Earth (Motown, 1969).
«Perquè va ser el meu 1r LP, regal del meu germà i es el tema estrella de les meves sessions de discjòquei.»

25.- ANDREU VILAR (vibrafonista):
-"Porto Balseiros", d'Andreu Vilar.
«Hay muchos standars que me gustan muchísimo y que son especiales. Pero yo propongo "Porto Balseiros", es mi primera composición. Es un tema escrito durante mi estancia en Portugal, un poco dedicado a todos mis compañeros portugueses, especialmente a Nuno Ferreira uno de los profesores que me animó a escribir mi propia música y por supuesto a todos los buenos recuerdos que tengo de la ciudad de Oporto. Balseiro es el nombre de las inmensas barricas donde guardan el vino de Porto durante más de ¡¡¡30 años!!!»